Candy, Evolve & Ervarings Punten (XP)


Inleiding

Alhoewel er op Internet heel veel informatie voorhanden heb ik toch besloten het doel van het spel en de werkwijze te beschrijven.
Het doel is van dit spel is erg simpel 'vang zoveel mogelijk Pokémon'. Het is niet ingewikkeld dus iedereen kan het spelen.
Om Pokémon te vinden moet je veel lopen en dat is weer super gezond want je bent in de buitenlucht.
Nadeel is wel dat je schoenen iets sneller slijten.

PokéStop

Om een Pokémon te kunnen vangen heb je spullen nodig zoals Poké ballen.

Er zijn 3 verschillende soorten ballen namelijk: Poké Ball, Great Ball en Ultra Ball.

Deze Poké ballen krijg je onder andere als je een zogenaamde PokéStop bezoekt. Zie afbeelding links. Er zit een draaischijf op.

Door 'n horizontale beweging over je scherm te maken wordt er 'n draaischijf geactiveerd en ontvang je Poké ballen, 'n ei, cadeau voor je vrienden et cetera.
De kleur van de PokéStop wordt nu paars en zal gedurende 'n korte tijd (5 minuten) inactief zijn.

Vooral in winkelcentra zullen voldoende PokéStop staan om je voorraden aan te vullen.

Gym

Tijdens het lopen zal je ongetwijfeld een of meerder Gym tegenkomen. Ze zijn vaak te vinden bij kerken, bekende gebouwen en winkelcentra.

In de Gym zit ook een draaischijf en die op dezelfde manier werkt als bij een PokéStop. Je moet minimaal in level 5 zitten voordat gebruik kunt maken van een Gym.
Als je nog geen 'Raid Pass' heb krijg je die automatisch. Bij de allereerste start van het spel moet je een kleur kiezen. Rood, blauw of geel.

Je kunt samen met anderen van gelijke kleur de Gym verdedigen. In een Gym kunnen maximaal 6 Pokémon.

Voor de duur dat je Pokémon in een Gym zit krijg je Pokécoins tot een maximum van 50 Pokécoins per keer.

Dus zit je Pokémon langer dan een dag krijg je toch maar 50 Pokécoins. Zit je er maar 10 minuten in dan krijg je slechts enkele Pokécoins.

Candy's Evolve en Stardust

Veel Pokémon kunnen worden geëvolueerd. In feite is het niets anders dan de geboorte van een nieuwe en andere Pokémon.
Daardoor kun je het aantal Pokémon flink uitbreiden.

Het enige wat je nodig heb zijn zogenaamde Candy's. Een Candy lijkt veel op een wereldbol.

Niet alle Pokémon kunnen worden geëvolueerd.
Als je een specifieke Pokémon selecteert zie je een knop 'power up' en daaronder een knop 'evolve'

Als het aantal Candy's voldoende is wordt de Evolve knop actief.
In het voorbeeld van Pikachu hier links zie je dat er al 45 Candy's zijn verzameld.
De Evolve knop wordt bij 50 actief.

Aan de rechterkant van dit voorbeeld zie je dat Pikachu is geëvolueerd in Raichu. Deze Pokémon kan niet meer worden geëvolueerd.
Wel is de knop 'power up' actief omdat er voldoende Stardust en candy's beschikbaar zijn.

Candy's

Door het vangen van Pokémon krijg je Stardust en XP (zie hieronder) en ook steeds meer Pokémon. Allemaal bewaren heeft geen zin.
Met de optie Transfer kan je de Pokémon verkopen. Voor elke Pokémon die je verkoopt krijg je een Candy.

Heb je nog steeds onvoldoende Candy's kun je besluiten om zo'n Pokémon tijdelijk je buddy te maken.
Afhankelijk van de gekozen Pokémon krijg je per X gelopen kilometer 'n Candy. De te lopen afstand varieert tussen de 3 en 10 kilometer.

Je kunt ook de verkregen 'Rare Candy' inwisselen voor 'n Candy naar keus.

Stardust

Stardust is nodig om je Pokémon sterker te maken. dit doe je met behulp van de 'power up' knop.
Stardust kan je verdienen door:
  1. Cadeaus van vrienden
  2. Ei uitbroeden
  3. Gym verdedigen (> 19 uur)
  4. Berry aan Pokémon in Gym geven
  5. Pokémon vangen
  6. Voltooien van opdrachten
  7. Win een Raid
  8. Win van 'Team Go Rocket Grunts'
Elke keer als je een nieuw level heb bereikt kan je de geselecteerde Pokémon weer sterker maken.
Per level kan je de gekozen Pokémon twee keer upgraden.

Indeling van de levels

XP heb je nodig om een level hoger te komen en krijg je bij tal van handelingen en acties.
Op dit moment zijn er in totaal 40 levels beschikbaar.
Gemakshalve staat hieronder een compleet overzicht.

Level Nodig Totaal Level Nodig Totaal Level Nodig Totaal Level Nodig Totaal
01 0 0 11 10.000 55.000 21 50.000 260.000 31 500.000 2.500.000
02 1.000 1.000 12 10.000 65.000 22 75.000 335.000 32 500.000 3.000.000
03 2.000 3.000 13 10.000 75.000 23 100.000 435.000 33 750.000 3.750.000
04 3.000 6.000 14 10.000 85.000 24 125.000 560.000 34 1.0000.000 4.750.000
05 4.000 10.000 15 15.000 100.000 25 150.000 710.000 35 1.250.000 6.000.000
06 5.000 15.000 16 20.000 120.000 26 190.000 900.000 36 1.500.000 7.500.000
07 6.000 21.000 17 20.000 140.000 27 200.000 1.100.000 37 2.000.000 9.500.000
08 7.000 28.000 18 20.000 160.000 28 250.000 1.350.000 38 2.500.000 12.000.000
09 8.000 36.000 19 25.000 185.000 29 300.000 1.650.000 39 3.000.000 15.000.000
10 9.000 45.000 20 25.000 210.000 30 350.000 2.000.000 40 5.000.000 20.000.000


Ervarings Punten (XP)

Het is al een aantal keer aan bod gekomen.
Er zijn tal van activiteiten en gebeurtenissen waarmee Ervarings Punten (XP) te verdienen zijn.
En als er voldoende XP is binnen geharkt dan ga je weer een level hoger.

Na wat googelen is onderstaand overzicht tot stand gekomen.
Nog niet alle situaties zijn persoonlijk getest.

Actie Activiteit Gebeurtenis XP beloning
Gooi Kromme bal (Curveball) 10
Gooi Mooie worp (Nice Throw) 10
Geef een Gym verdediger 'n Berry 20
Tijdens het vangen ontsnapt de Pokémon 20
Draai vijandelijk Gym zonder Bronzen Badge 25
Draai vriendelijke Gym zonder Bronzen Badge 31
Draai vijandelijke Gym met Bronzen Badge 50
Geweldige worp (Great Throw) 50
09 Pokémon vangen met 1e worp 50
Bezoek 'n PokéStop en draai 50
Draai vriendelijke Gym met Bronzen Badge 63
Draai vijandelijke Gym met Zilveren Badge 75
Draai vriendelijke Gym met Zilveren Badge 94
Draai vijandelijke Gym met Gouden Badge 100
Bezoek van elke 10e PokéStop 100
Vang 'n Pokémon 100
Uitstekende worp 100
Vang 100 dezelfde Pokémon 100
Versla vijandelijke Pokémon in Gym 100
Draai vriendelijke Gym met Gouden Badge 125
Ei (2km) uitbroeden 200
1e bezoek van 'n PokéStop 250
10e nieuwe PokéStop bezocht 500
Ei (5km) uitbroeden 500
Ei (10km) uitbroeden 500
Nieuwe Pokémon gevangen 500
Evolve 'n Pokémon 500
Eerste draai bij pokéStop van de dag 500
Eerste Pokémon van de dag gevangen 500
Streak-bonus voor 7 opeenvolgende dagelijkse vangsten van 'n Pokémon 2500
Streak-bonus voor 7 opeenvolgende dagelijkse bezoek PokéStop 2500
Voltooi een klasse 1 Raid 3000
Voltooi een klasse 2 Raid 3500
Voltooi een klasse 3 Raid 4000
Voltooi een klasse 4 Raid 5000
Voltooi een legendarische Raid 10000

Terug naar start Pokémon